Friday, October 17, 2014

HASAN MALEK, PM, HISHAMMUDDIN BAWA BEKAL KE PEJABAT


NEGARA amat bertuah mempunyai seorang Menteri Kabinet - Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Hasan Malek - yang amat prihatin dan mempunyai visi yang jauh.

5 bulan sebelum harga petrol naik, Hasan dah nampak penyelesaian bagaimana hendak mengurangkan perbelanjaan isi rumah.

Bagaimana? Suruh anak-anak sekolah bawa "sia" (bekal makanan) ke sekolah. 
Walaupun negara sedang menuju status negara maju berpendapatan tinggi, di mana rata-rata rakyat Malaysia pada masa ini berpendapatan paling lekeh RM5,900 sebulan, membawa "sia" atau bekal ke sekolah sudah pasti akan mempertingkatkan lagi pendapatan rakyat Malaysia beberapa tahun akan datang.

Jangan terkejut hujung tahun ini jika Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengumumkan pendapatan rakyat Malaysia sudah melepasi RM6,000 sebulan hasil kejayaan kempen Hasan untuk anak-anak kita membawa bekal atau "sia" ke sekolah.

Kebanyakan ibubapa hari ini yang pernah bersekolah tahun 70an pastinya biasa dengan bawa "sia" ke sekolah.

Ada telor goreng sebiji, nasi sikit dan ada sikit kuah.

Ketika melancarkan program "Jom bawa bekal", Hasan Malek berkata:

"Tujuan Kempen “Jom Bawa Bekal Ke Sekolah” ini diadakan adalah bagi mempromosikan amalan membawa bekal makanan yang dimasak dari rumah sebagai langkah menjimat wang saku harian murid. Murid juga akan dapat menikmati makanan yang sihat dan seimbang yang disediakan dari rumah masing-masing." 

Kita yakin selain Hasan Malek, Perdana Menteri Najib Razak dan bakal Timbalan Perdana Menteri dan juga sepupu beliau, Hishammuddin Hussein, juga bawa bekal ke pejabat.

Marilah kita mencontohi mereka ini dan menjayakan kempen Hasan Malek "Jom bawa bekal" demi menjayakan aspirasi negara untuk menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi.

JOM!



1 comment:

Anonymous said...

perlu ada saranan atau cadanganyg lojik dan tidak menyusahkan.
fikir la ber kali kali..
mmg lepas ni bn menempah keranda..
ramai rakyat bergaji minimum 900 tanpa apa apa pendapatan laen sehingga terpaksa membuat kerja lebih utk mencukupkan pengagihanduit ke bil API, AIR, tambang pengangkutan awam anak sekolah dll.